Isnin, 7 Disember 2009

ISU SEMASA POLITIK

Satu dua minggu kebelakangan ini kecuh tentang dua perkata utama; iaitu BTN dan Doa. Pada mulanya malas nak bagi komen, tapi nampaknya KITA selaku pemerintah takut kepada lawan. Sepatutnya pihak lawanlah yang patut takut kepada KITA. Ini adalah kesan daripada kedudukan KITA semakin goyah.

ISU BTN: Kenapa semua mesti melatah, dan cuba menafikan. Katalah yang sebenarnya; salah ke kita menganjurkan kursus untuk memartabatkan orang-orang Melayu? menyedarkan masyarakat Melayu yang tak tahu tentang politik Melayu? Menyederkan atau memberitahu seluruh rakyat tentang sejarah negara? Kenapa hanya dengan satu pandangan dari orang luar kita dah mula gelabah dan nak ubah semua?

Bukankah negara kita masih mengamalkan sistem yang 'perkauman'. Politik kita masih perkauman, UMNO untuk orang Melayu, MCA untuk Cina, MIC untuk India, DAP - China, Gerkan - dikuasai oleh Kaum Cina, PAS - Melayu dll. Sekolah kita pun ikut kaum. Kita ada Sek Jenis Kebangsaan Cina, Sekolah Jenis Kebangsaan India? Sekolah wawasan kita - gagal. Banyak juga Persatuan dan NGO berbentuk perkauman.

Perpaduan interkaum sangat perlu. Perpaduan di kalangan org Melayu sangat perlu. Perpaduan di kalangan org Cina sangat perlu. Perpaduan di kalangan org India, sangat perlu, Persengketaan sesama UMNO perlu dielakkan. Begitu juga perselisihan antara masy Cina dlm MCA. Begitu juga perpalahan di kalangan org India. Walaubagainapun kita masih boleh bersatu dan bersama antara kaum.

Peserta yang mengikuti prgm itu bukan sahaja org UMNO. org PAS dll pun perlu hadir. Malah rakyat lain, Cina, India dll perlu mengikut prgm itu. Beri maklumat jelas kepada semua rakyat, tak kira Melayu, Cina atau India atau Kadazan, Iban dll tentang KENEGARAAN DAN KEWARGANEGARAAN.

Dalam hal ini saya sangat setuju dengan pandangan Dr. Mahathir

ISU DOA:

Kenapa mesti takut dengan doa YAB MB Kelantan? Tok guru tu baru nak berdoa. Kita dah kalut. kalau dia betul-betul berdoa tak tahulah apa jadi dengan org2 yang takut ni.

Adakah kita sendiri tak boleh berdoa? Marilah sama-sama kita berdoa untuk kesejahteraan negara kita, termasuk kesejahteraan YAB MB Kelantan. Barulah aman negara kita.

Terima kasih.

1 ulasan:

saya berkata...

betul bangat